Warszawa europejską stolicą wege. Jak przenieść zdrowy tryb życia do codziennej rutyny?

Ola Rybak | 23 marca 2018
Udostępnij Tweetnij Wykop
Polacy są coraz bardziej świadomi tego, co jedzą. Potwierdzają to najnowsze rankingi, które ukazują Warszawę jako drugie w Europie miasto z największą ilością wegańskich restauracji. Jakie dania pokochali Polacy? Podpowiemy, jak je zrobić w domu, jak dobrze przygotować warzywa i czego nie powinno zabraknąć, gdy decydujemy się na taką dietę.

Warszawa coraz bardziej zielona
Coraz większa liczba Polaków postanawia całkowicie bądź częściowo zrezygnować z mięsa. Ukazuje to ranking popularnego serwisu Happy Cow, promującego jedzenie wegańskie i wegetariańskie. W ilości wegańskich knajp Warszawę wyprzedził tylko Berlin oraz Los Angeles. Wystarczy zresztą pójść na spacer po centrum (zresztą nie tylko Warszawy), żeby spotkać kilkanaście bezmięsnych lokali. Możemy znaleźć tam smaki z różnych zakątków świata, od tajskiego curry, przez polskie pierogi, na japońskim sushi kończąc. Wszystko to całkowicie przyjazne weganom.

Skąd to się wzięło? Czy to tylko moda? Troska o los zwierząt hodowlanych? A może Polacy odkryli, że jeżeli ze swojej diety wyeliminujemy produkty pochodzenia zwierzęcego, łatwiej stracić na wadze? Przechodząc na dietę wegańską ciężko nie zrzucić kilu kilogramów. Co więcej, ten styl odżywiania jest zalecany do walki z otyłością przez samych dietetyków. Zawarty w roślinach błonnik, który daje długotrwałe uczucie sytości, pęcznieje w żołądku, hamując uczucie głodu. Tym samym nie tylko jemy mniej, ale przestajemy spożywać produkty, które są wysokokaloryczne, zastępując je warzywami i zbożami.

Obiad bez mięsa? Najczęściej słyszymy argument – "przecież ja się tym nie najem!". A tu niespodzianka, nasz żołądek zapełnia się szybciej i to w zdrowy sposób. Nie odczuwamy senności zaraz po posiłkach, a energii wystarczy nam na cały dzień.

Po swojemu
Mnogość wegańskich restauracji i cateringów cieszy, jednak nie każdy może sobie pozwolić na codzienne obiady "na mieście". Poza tym Polska to nie tylko Warszawa, Poznań czy Kraków. Co z mniejszymi miejscowościami, gdzie jednak takich knajp nie znajdziemy?

Warto zapoznać się z wegańskim menu od kuchni – wszystko możemy wykonać samodzielnie w domu. Okazuje się zresztą, że wcale nie jest to trudne! Niestety, często nie zdajemy sobie z tego sprawy.

Wege, czyli oszczędność


Niesprawiedliwym mitem jest także twierdzenie, że żeby być wegetarianinem bądź weganinem, trzeba mieć dużo pieniędzy. Jednym z droższych produktów w naszej kuchni jest mięso. Gdy wykładamy na sklepową taśmę wszystkie produkty z koszyka, okazuje się, że za kurczaka płacimy około 18 zł, a za czerwone mięso jeszcze więcej. Gdy wybieramy warzywa sezonowe i kasze, możemy zrobić obiad dla czterech osób w bardzo przystępnej cenie. Niekiedy równej kilogramowi mięsa, które przecież trzeba z czymś podać. Po głębszym zapoznaniu się z codziennym jadłospisem, odkrywamy, że nie jest to ani drogie, ani czasochłonne.

A więc jak?
Jeden z prostszych sposobów, to… "wrzucenie " wszystkiego do piekarnika. Zamiast klasycznego mięsa, zróbmy kotlety z brokułów. Ugotujmy brokuł oraz pół szklanki kaszy jaglanej. Dodajmy ząbek czosnku, natkę pietruszki, koperek, rukolę oraz przyprawy do smaku. Uformujmy wszystko w kotlety i wstawmy do piekarnika.

Zgodnie z uświęconą polską tradycją, jeżeli jest kotlet, muszą być też ziemniaki i sałatka. Nic prostszego – do piekarnika razem z kotletami włóżmy ziemniaki oraz np. pokrojoną w paseczki marchewkę i pietruszkę. Tu jedynym ograniczeniem są nasze gusta i wyobraźnia – możemy w ten sposób przygotować praktycznie wszystkie warzywa. Nie mamy ochoty na ziemniaki? Zamieńmy je na bataty. Zamiast marchewki upieczmy cukinię czy bakłażana. W piekarniku obiad zrobi się sam i do tego będzie przepyszny.

Powyższa propozycja jest całkowicie wegańska, ale jeszcze więcej pomysłów znajdziemy w kuchni wegetariańskiej, gdzie możemy użyć chociażby śmietany do zrobienia przepysznej zapiekanki warzywnej. W tym przypadku głównym składnikiem są słodkie ziemniaki. Kroimy bataty na plastry, szalotkę w kostkę i wszystko wrzucamy na rozgrzaną oliwę. Dodajemy pół szklanki soku z pomarańczy i 100 ml śmietany. Całość doprawiamy imbirem, chili, rozmarynem i łyżką syropu klonowego. Gdy bataty zrobią się na wpół miękkie, a wywar odparuje, przekładamy całość do naczynia żaroodpornego. Następnie mieszamy śmietanę z majonezem, dodajemy jeszcze odrobinę rozmarynu i zalewamy bataty. Całość posypujemy bułką tartą i orzechami włoskimi, a po 20 min. będziemy mogli cieszyć się pyszny wegetariańskim obiadem.

Chyba obaliliśmy mit, że potrawy wege są drogie i czasochłonne? Samo przygotowanie dania nie jest trudne i zajmuje niewiele czasu, a co ciekawe, Sharp uprościł także czyszczenie piekarnika. Po pierwsze, wewnętrzna szyba jest demontowalna i można ją myć w zmywarce. Po drugie, powłoka chroniąca przed odciskami palców pozwala utrzymać w czystości także zewnętrzną powierzchnię urządzenia. Na szczególną uwagę zasługują jednak trzy funkcje czyszczące: VapClean zmiękczająca zabrudzenia, Catalytic Cleaning wygrzewająca i utleniająca przypalone resztki jedzenia w temperaturze 220ºC oraz zaawansowana technologicznie funkcja czyszczenia pirolitycznego, która sprawi, że wnętrze piekarnika pozostanie lśniąco czyste. Proces samoczyszczenia przebiega w temperaturze 480°C, w której wszystkie pozostałości zamieniają się w popiół, który może być łatwo usunięty z piekarnika. Dzięki tym wszystkim udogodnieniom możemy cieszyć się wolnym czasem i zdrowszym ciałem.


Weganie często namawiają do stopniowego przechodzenia na zieloną stronę mocy. Spróbujmy na początku przekonać się do kilku prostych przepisów, np. tych wymienionych powyżej. Jeżeli spodoba nam się ta wege-przygoda, możemy ograniczyć mięso do jednego posiłku w tygodniu, a z czasem wyeliminujemy je na dobre. Na pewno wyjdzie nam to na zdrowie. Naszym portfelom prawdopodobnie też!

Udostępnij Tweetnij Wykop
Przeczytaj również:
Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.