Wpływ temperatury w mieszkaniu na zdrowie domowników

Ewa Rycerz | 14 marca 2018
Udostępnij Tweetnij Wykop
Kiedy mówimy o zdrowiu, wiążemy je najczęściej z żywieniem. O odpowiedniej temperaturze w domu myślimy niewiele. Tymczasem jest ona niezwykle ważna dla naszego układu odpornościowego. Nie może być zbyt niska, ale nie powinna być także za wysoka. Istotna jest też wilgotność powietrza – suche sprzyja częstszym infekcjom.

O temperaturze powietrza w domu mówimy zazwyczaj w kontekście dziecka. Powszechna opinia jest taka, że w domu powinno być ciepło, w innym przypadku można się przecież przeziębić. Nic bardziej mylnego – niższe temperatury sprzyjają prawidłowemu funkcjonowaniu układu odpornościowego. Hartują i nie pozwalają na przegrzanie. To ono jest niebezpieczne dla naszego zdrowia.

Ciepło a zdrowie dziecka
W piecach palimy mocniej zazwyczaj wtedy, gdy w domu pojawia się dziecko. Wysoka temperatura powietrza i kilka warstw ubrań powodują, że malcowi zaczyna być gorąco. Myśl, że niemowlę potrzebuje ogrzania silniej niż dorośli bywa mylna. Małe ciało nagrzewa się szybciej i szybciej się poci. Poza tym dziecko przecież ma wyższą temperaturę ciała, łatwiej więc je przegrzać. Starsze dziecko jest z kolei w ruchu, a to znowu sprzyja poceniu się.

Jaka temperatura jest zatem idealna dla dziecka? Około 20-23 stopnie Celsjusza na termometrze zapewnią poczucie ciepła, a jednocześnie nie rozgrzeją powietrza na tyle, by było ono zbyt suche. Pozbawione wilgoci powoduje wysuszanie śluzówki nosa. To z kolei osłabia naturalne mechanizmy organizmu pozwalające na usunięcie wirusów i bakterii z nosa czy gardła. Jest też przyczyną dyskomfortu w czasie oddychania.

Zbyt ciepłe powietrze w domu osłabia odporność. Może to skutkować częstszymi infekcjami górnych dróg oddechowych, katarem, zapaleniem gardła.

Jak sprawdzić, czy dziecku jest za gorąco? Widać to szczególnie w czasie snu. Jeśli malec oddycha łapczywie i przez gardło, mając zaschnięte usta, a jednocześnie zrzuca kołdrę – możesz być pewien, że powietrze jest za suche i zbyt ciepłe.

Idealna temperatura do spania
Temperatura ma jednak wpływ nie tylko na zdrowie dziecka. Także osoby dorosłe mogą odczuwać dyskomfort nią spowodowany. Dzieje się tak zazwyczaj nocą, kiedy śpimy.

Podczas snu nasze ciało obniża poziom temperatury. W ten sposób oszczędza energię i regeneruje się. Jeśli jednak w sypialni jest zbyt gorąco, a powietrze jest zbyt suche, mogą pojawić się zaburzenia snu, ponieważ ciało dąży do uzyskania ustalonej temperatury. Naukowcy dowiedli, że powietrze ma istotny wpływ na fazę REM. Jest więc ono kluczowe dla dobrej jakości snu i odpoczynku.
Aby sen mógł być jak najbardziej efektywny, w pomieszczeniu powinna panować temperatura nie wyższa niż 22 stopnie Celsjusza. Kilka minut przed położeniem się do łóżka można wywietrzyć pokój, co zwiększy trochę wilgotność powietrza.

Suche powietrze nie sprzyja też prawidłowemu oddychaniu. Śluzówka nosa zasycha, utrudniając nabieranie powietrza. Śpimy przez to z odchyloną głową i oddychając przez usta.

Temperatura powietrza a praca
Temperatura powietrza jest istotnym czynnikiem, który wpływa na jakość pracy. Nie powinna być zbyt niska – wtedy ciśnienie krwi w ciele wzrasta, co sprawia, że organizm zużywa energię na ochronę przed zimnem. To osłabia zdolność do koncentracji.

Nie oznacza to jednak, że należy pracować w upale. Zbyt wysoka temperatura w pomieszczeniach pogarsza możliwość skupienia i analitycznego myślenia. Możemy odczuwać bóle głowy, duszności, spadek ciśnienia, zmęczenie, senność i osłabienie.

Jaka będzie więc temperatura idealna? Światowa Organizacja Zdrowia sugeruje, by przy "normalnym" ubieraniu się ogrzewać pomieszczenia do 18 stopni Celsjusza. To wzmocni zdrowie.
Jak zatem zapewnić odpowiednią temperaturę w domu? Przede wszystkim należy dość często wietrzyć pomieszczenia. Jeśli jednak na dworze panuje smog, lepiej się na niego nie narażać i zainwestować w nawilżacz powietrza. Dobrym rozwiązaniem będą urządzenia z wbudowaną funkcją oczyszczania powietrza, z czujnikiem kurzu oraz nieprzyjemnego zapachu, np. marki Sharp.

Udostępnij Tweetnij Wykop
Przeczytaj również:
Wyłącz Adblocka, aby w pełni cieszyć się zawartością tej strony.